Nieuws

Alcoholreclame en mediawijsheid: hoe (media)wijs is jouw kind?

Als onderdeel van de campagne ‘Zien drinken, doet drinken’ heeft 'Laat ze niet (ver)zuipen!' in samenwerking met Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) een korte film gemaakt over mediawijsheid met betrekking tot alcoholreclames.

In de film zijn drie Zeeuwse ouders te zien die vertellen over wat zij met hun kinderen bespreken over alcoholreclame. Dr. Hanneke Hendriks, hoofddocent Communicatiewetenschap Radboud Universiteit Nijmegen, vertelt meer over de invloed die alcoholreclame heeft op het drinkgedrag van jongeren.

 

Waarom in gesprek over alcoholreclame?
De film is bedoeld om te stimuleren dat ouders van kinderen vanaf 12/13 jaar met hun kinderen het gesprek aangaan over alcoholreclame. Het resultaat daarvan kan zijn dat deze kinderen ‘mediawijzer’ worden ten opzichte van alcoholreclame. Onderzoek wijst uit dat kinderen als gevolg hiervan ook kritischer staan tegenover alcoholgebruik. 

 

Film over alcoholreclame en mediawijsheid