Nieuws

Lancering campagne OE IS'T?!

Zeeland start vanaf 21 september met de campagne ‘OE IS’T?! om overmatig alcoholgebruik tegen te gaan. Vanuit het idee dat als we elkaar eens vaker vragen hoe het gaat, we verantwoorder kunnen genieten van alcohol.

Watermeter
Het campagneteam gaat rond door vijf gemeenten met een omgebouwde bakfiets waarbij jongeren worden gevraagd te blazen op een meter. Zij krijgen dan te horen of ze beter op zichzelf zouden moeten letten en hoe ze dat zouden kunnen doen. Met als resultaat: ‘geen kater, drink water’, deelt het campagneteam aan alle jongeren die de test doen flesjes water uit. Dit om overmatig alcoholgebruik tegen te gaan.

Vier zatte verhalen
Maar, dat is niet alles. Oeist.nl toont vier zatte verhalen van jongeren. Verhalen die je zelf niet wilt meemaken. De partybus van Hulst naar Antwerpen, een housewarming, carnaval, het komt er allemaal in voor. Ook wordt er een Instagram- en Facebookcampagne gelanceerd die de jongeren bewust moet maken dat alcohol ook gevaarlijk kan zijn. Dat probeert de campagne zonder ‘het wijzende vingertje’ te doen.

Lancering campagne
De campagne wordt gelanceerd op 21 september 2019 om 22:00 uur voor het Stadhuis (Stadhuisplein 1) door wethouder Sonja Suij in Terneuzen. Daar zal voor de eerste keer de meter herrijzen om jongeren bewust te maken dat verantwoord alcohol gebruiken het beste idee is voor een avond uit. Zodat ze morgen niet wakker worden met het spreekwoordelijke huisdier, of erger nog, zich niks meer kunnen herinneren of zich zelfs het ziekenhuis in hebben gedronken. Het campagneteam zal ook te vinden zijn in Renesse, Goes, Vlissingen en Middelburg. Voor de actuele data check www.oeist.nl of Instagram/oeist.

Deze campagne wordt uitgevoerd op initiatief van ‘Laat ze niet (ver)zuipen!’. De doelgroep 18-24 jarigen is nieuw en behoeft extra aandacht vanwege het overmatige alcoholgebruik in korte tijd. Deze vorm van drinken wordt ook wel ‘bingedrinking’ genoemd en vormt een extra hoog risico voor comadrinken.