Nieuws

Nieuwe interventie OE IS'T?!

De nieuwe interventie voor de doelgroep 18 – 24 jaar is inmiddels vijf keer uitgevoerd. Zo was de bakfiets met de meter onder andere te zien tijdens Nacht van de Nacht in Middelburg, op de kermis in Terneuzen en tijdens een studentenfeest in de Timmerfabriek in Vlissingen. Met de campagne ‘OE IS’T?! proberen we overmatig alcoholgebruik tegen te gaan.

Watermeter
Het campagneteam ging in vijf gemeenten (naast Middelburg, Terneuzen en Vlissingen ook in Schouwen-Duiveland en Goes) rond met een omgebouwde bakfiets waarbij jongeren werd gevraagd te blazen op een meter. Zij kregen dan te horen of ze beter op zichzelf zouden moeten letten en hoe ze dat zouden kunnen doen. Met als resultaat: ‘geen kater, drink water’, deelde het campagneteam aan alle jongeren die de test deden flesjes water uit. Dit om overmatig alcoholgebruik tegen te gaan.

Vier zatte verhalen
Maar, dat is niet alles. Oeist.nl toont vier zatte verhalen van jongeren. Verhalen die je zelf niet wilt meemaken. De partybus van Hulst naar Antwerpen, een housewarming, carnaval, het komt er allemaal in voor. Ook is er een Instagram- en Facebookcampagne gelanceerd die de jongeren bewust moet maken dat alcohol gevaarlijk kan zijn. Dit probeert de campagne zonder ‘het wijzende vingertje’ te doen.

Terugblik
In totaal heeft deze interventie een flink aantal jongeren bereikt. Rondom de dagen waarop het campagne team op stap ging, kreeg de website www.oeist.nl in totaal 800 unieke bezoekers. De promotie op Instagram bereikte dezelfde periode zo’n 100.000 jongeren. Deze promotie heeft jongeren verleidt de website met de zatte verhalen te bekijken. Tijdens alle uitvoeringen tezamen hebben er 371 jongeren tussen 18 en 24 jaar daadwerkelijk geblazen. Daarvan bliezen 148 jongeren rood, dat komt neer op 40%.

De interventie wordt beging 2020 geëvalueerd en overgedragen aan Emergis Preventie.