Nieuws

Zien drinken, doet drinken 2024

Vader en dochter op de bank met tekst: ik drink geen alcohol als er kinderen bij zijn.

Op 4 november start de vijfde editie van de landelijke en regionale campagne ‘Zien drinken, doet drinken’. Het doel van de campagne is om ouders ervan bewust te maken dat hun drinkgedrag van invloed is op het toekomstig drinkgedrag van hun kinderen. Het campagneadvies luidt dan ook: ‘Drink geen alcohol als je kinderen erbij zijn’. Daarmee geven ouders het goede voorbeeld. De campagne is een initiatief van Alliantie Alcoholbeleid Nederland en duurt van 4 november tot en met 15 november 2024.


Uit onderzoek blijkt dat hoe vaker kinderen hun ouders zien drinken, des te jonger ze zelf willen gaan drinken. Het voorbeeldgedrag van ouders lijkt de verwachtingen van kinderen over alcohol al vanaf heel jonge leeftijd te beïnvloeden.


‘Papa vraagt in het restaurant steeds om een biertje’.

De nieuwe campagnevideo ‘Zien drinken, doet drinken’ laat zien dat jonge kinderen goed weten waar en hoeveel alcohol hun ouders drinken. Ook nemen ze waar hoe hun ouders zich onder invloed van alcohol gedragen.


Campagneboodschap begint aan te slaan

De voor ouders dikwijls lastige boodschap: ‘Drink geen alcohol als je kinderen erbij zijn’ wordt inmiddels door één op de vijf ouders in praktijk gebracht. Dat blijkt uit een recente peiling van onderzoeksbureau Breuer en Intraval en Kennispunt Twente. Ook bevestigt de meerderheid van de ouders dat ze bekend zijn met het feit dat kinderen het drinkgedrag van hun ouders kopiëren. Dit leidt echter vaak niet tot het gewenste gedrag: uit de peiling blijkt dat één op de vijf ouders (21%) aangeeft dat zij net zoveel en net zo vaak drinken waar hun kinderen bij zijn, als ze doen als er geen kinderen bij zijn; één op de drie ouders (37%) zegt minder te drinken in het bijzijn van hun kinderen.
 

Uitvoering campagne in Zeeland

Uit de recent uitgevoerde Gezondheidsmonitor Jeugd van de GGD blijkt dat het alcoholgebruik onder Zeeuwse jongeren onveranderd hoog is gebleven en nog steeds boven het landelijk gemiddelde ligt. De Zeeuwse samenwerking “Laat ze niet (ver)zuipen” heeft dit jaar in samenwerking met Alliantie Alcoholbeleid Nederland gezorgd voor extra regionale zichtbaarheid van de campagne. Zo is de campagnefilm twee weken lang zichtbaar op een groot aantal wachtkamerschermen van Zeeuwse huisartsenpraktijken en in de wachtruimtes van de GGD locaties. Gemeenten hebben brieven ontvangen om te delen met Zeeuwse kerken, sportverenigingen en dagattracties om de campagne onder de aandacht te brengen. Ook zijn basisscholen betrokken door een flyer te delen voor in hun nieuwsbrieven aan ouders. Ook kun je in de campagneweken het campagnemateriaal vinden op de socials van Laat ze niet (ver)zuipen Zeeland, 1NUL1 of van je eigen gemeente.