Hrieps Junior – een succesvol alcoholvrij evenement voor de jeugd?
Hrieps Junior, het evenement voor kinderen, jongeren en hun ouders/opvoeders, is uitgegroeid tot een succesvol alcoholvrij evenement. Hoe is dit tot stand gekomen?
De organisatie van Hrieps, dat oorspronkelijk een 18+ evenement was, kreeg vanuit de inwoners van Grijpskerke de vraag om ook iets voor de jongere doelgroep te organiseren. Het initiatief om Hrieps Junior op te zetten werd enthousiast ontvangen, maar er kwam één belangrijke voorwaarde vanuit de gemeente en de voormalige burgemeester: tijdens het evenement mocht er geen alcohol worden geschonken. Dit besluit werd genomen met twee redenen in gedachten:
- Kinderen mogen niet worden blootgesteld aan (overmatig) alcoholgebruik.
- Het verminderen van mogelijke overlast voor de omgeving.
Sindsdien worden deze spelregels elk jaar strikt nageleefd, zonder uitzondering. Het succes van Hrieps Junior laat zien hoe belangrijk het is om vanaf de start van nieuwe evenementen duidelijke afspraken te maken rondom alcohol. En domein overstijgend collega’s bij een vergunningaanvraag te betrekken, om meteen te toetsen of het evenement/ de activiteit past binnen de uitgangspunten van de gemeente. Zo ontstaat er vanaf het begin geen verwarring en blijft de boodschap helder voor alle betrokkenen.
Hoe omgaan met bestaande evenementen?
Voor bestaande evenementen is er een gemeentelijke beleidsregel rondom alcohol, met duidelijke schenktijden. Vanuit vergunningafgifte is het daardoor niet lastig om voorwaarden te stellen rondom alcoholgebruik. Het is essentieel om consequent en consistent te blijven in de handhaving van deze regels, zodat de afspraken voor iedereen helder en afdwingbaar blijven.
Het aanpakken van alcoholgebruik bij evenementen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, waarin de gemeente een duidelijk en stevig standpunt inneemt. Heldere afspraken en een gedragen verantwoordelijkheid zorgen daarnaast voor minder noodzaak aan handhavende activiteiten.
